HISTORY : ජර්මනිය අදටත් හිට්ලර්ට ණයගැති ඇයි?

1938දී පලමු කාණ්ඩයේ වොක්ස්වගන් බීටල් රථයක් පරීක්ෂාකරන ඇඩෝල්ෆ් හිට්ලර් - ඔහුගේ වම්පසින් සිටින්නේ බීට්ල් නිර්මාණ කණ්ඩායමේ නායක ෆර්ඩිනන්ඩ් පෝෂ තාක්ෂණවේදියායි (පෝෂ සුපිරි කාර් සමාගමේ නිර්මාතෲ)

නූතන ජර්මානුවා ඇඩෝල්ෆ් හිට්ලර් ගැන කතාකිරීමට පවා අකමැතියි. හිට්ලර් ගැන නට්සීන් ගැන හොඳක් කීම, අගැයිම ජර්මනිය තුල හිරගත වීමට තරම් වරදක් වෙනවා. හිට්ලර්ගේ කෲර ප්‍රතිපත්ති නිසා මිලියන ගණනක් මිනිස් ජීවිත අහිමිවූ අතර ලක්ෂ ගණනක් වහල් කඳවුරුවල දිනකට පැය 12ක් පාන් පෙත්තකට වැඩ කරමින් මිය ගියා. තවත් දහස් ගණනක් ගෑස් කාමරවල මියගියා.

ඒත්, යුද්ධයේ මහා විනාශයෙන් දශක දෙකක් යනවිට ජර්මනිය යුරෝපයේ ප්‍රභලම ආර්ථිකය ගොඩනගා ගන්නා ගන්නට පාදම වැටුනේ කොහොමද?

එන්ගලන්තයේ වාහන කර්මාණ්තය කඩාවැටෙද්දී බෙන්ස්, බී.එම්.ඩබලිව්, වොක්ස්වගන්, අවුඩි, පෝෂ වාහන සමාගම් සිය වෙළඳපොල පංගුව සීග්‍රයෙන් වැඩිකරගනට පටගත්තේ කොහොමද?

එන්ගලන්තයේ ඉලෙක්ට්‍රොණික උපකරණ නිශ්පාදන සමාගම් දියවී යද්දී ජර්මනියේ සීමන්ස්, බොෂ් දිය්ණුවෙන් දියුණුවට පත්වුනේ කොහොමද?

අයි.ජී ෆාර්බෙන්, හෙන්කෙල්, තයිසන්-ක්‍රප්, BASF, බේයර්, බෙයර්ස්ඩෝර්ෆ්, මර්ක්, බොෂ්, සීමන්ස් වැනි කාර්මික සමාගම ලෝකයේ ලොකුම බහුජාතික සමාගම් බවට යලි පත්වුනේ කොහොමද?

මේ පස්චාත් යුධ කාර්මික විප්ලවයට අඩිතාලම දැම්මේ වෙන කවුරුන්වත් නොව ජර්මනිය විනාශකල ඇඩෝල්ෆ් හිට්ලර්මයි.

හිට්ලර් බලයටපත්වුනු 1930 දශකයේ ලොවපුරා මහා ආර්ථික අවපාතයක් හෙවත් Great Depression එකක් තිබුණු අවදියයි. පලමුවෙනි ලෝක යුද්දෙන් පැරදිලා, නන්නත්තාරවෙලා හිටපු ජර්මනියේ රැකියා විරහිතභාවය 30% පැනලා තිබුනේ. ඒවගේම අධි-උද්ධමනය නිසා ජර්මන් මාක් 1000කට පාන්ගෙඩියක් ගන්න බැරි කාලෙක හිට්ලර් බලවත් වුනා.

මේ කාලේ තිබුණු ජර්මන් ආණ්ඩු, ජනතාවට සහන සලසන්න කියලා බැංකු, නිෂ්පාදන කර්මාණ්ත, රේල්ලු, වරායවල් ආදී සියලු ආර්ථික මර්මස්ථාන ජනසතුකරලා, ඒවායේ ජවය නැතිකරලා තිබුණේ.

හිට්ලර් බලයට පත්වූ වහාම ඔහු ගෙනා ආර්ථික ප්‍රතිපත්ති අනුව;

1) රජය ආර්ථික කටයුතුවලින් සම්පූර්ණයෙන්ම ඉවත්වෙලා ඒවා පුද්ගලික ව්‍යවසායකයින්ට බාරකලා. ව්‍යවාසකත්වය ඉහලින්ම අගය කරලා ව්‍යාපාරිකයින්ට සියලු සහන දුන්නා. - යුද්දෙන් විනාශවුනත් ජර්මන් ව්‍යාපාර යලි නැගිට්ටේ මේ පන්නරය ඔවුනට තිබුණ නිසා වෙන්න පුලුවන්.

2) විද්‍යාවට-තාක්ෂණයට දැඩිලෙස උනන්දුකරලා විශ්වවිද්‍යාල, පර්යේෂණායතනවලට හැකි සෑම පහසුකමක්ම දුන්නා. විද්‍යාඥයින්, පර්යේෂකයින් ආර්ථික කටයුතුවලට දායක කරගත්තා. - මේ නිසා යුද්ධය අවසන්වුනාට පස්සේ ජර්මන් ආර්ථිකය, කර්මාණ්ත යලි ගොඩනගන්න ඕනෑ විද්‍යාඥයින්, තාක්ෂණවේදීන්, පර්යේෂකයි ඇති තරම් බිහිවී තිබුණා. ඔවුන් යුද්ධයට ගොඩනැගූ තාක්ෂණය ජර්මන් ආර්ථිකය ගොඩනගන්න යොදාගන්න හැකියාව ඇතිකරගෙන සිටියා.

3) දැවැන්ත යටිතල පහසුකම් ව්‍යාපෘති ක්‍රියාත්මක කලා. එහි අරමුණ වුනේ හැකිතාක් විරැකියාව දුරලා මිනිසුන් වැඩට යොමු කිරීම. මේ ව්‍යාපෘති අතර;

- ලෝකයේ පලමු අධිවේගී මාර්ග ජාලය වන ජර්මන් ඔටෝභාන් ජාලය ඇතිකලා. WWII ආරම්භවෙන කොට ජර්මනියේ කිලෝමීටර් තුන්දහසකට අධික අධිවේගී මාර්ග ජාලයක් බිහිවී තිබුණා.

- යුරෝපයේ බොහෝ රටවල් යාකරන දුම්රිය මාර්ග පද්ධතියක් හා කාර්යක්ෂම දුම්රිය සේවයක් ඇතිකලා.

- අභ්‍යන්තර ගුවන් තොටුපොලවල් ඇතිකරලා අභ්‍යන්තර භාණ්ඩ ප්‍රවාහන හා මගී ප්‍රවාහන ගුවන්සේවාවක් ඇතිකලා.

- රෝහල්, පාසැල්, විශ්වවිද්‍යාල හා තාක්ෂණික අධ්‍යාපන ආයතන විශාලවශයෙන් බිහිකොට අනාගත ජර්මනය හොඳම සෞඛ්‍ය හා අධ්‍යාපන පහසුකම් ඇති රටක් බවට පත්කරන්නට විශාල ආයෝජනයන් සිදුකලා.

4) අනාගත යුද්ධයක් සඳහා අවශ්‍ය රසායන ද්‍රව්‍ය නිෂ්පාදනය සඳහා රසායණික කර්මාණ්ත හා ඔෂධ කර්මාණ්තවල විශාල ආයෝජනයන් සිදුකලා. BASF, බේයර්, මර්ක්, හෙන්කෙල්, බෙයර්ස්ඩෝර්ෆ් වැනි සමාගම් ලෝකයේ හොඳම රසායණික හා ඔෂධ සමාගම් බවට පත්වෙන්නට උපකාර කලා.

5) යුධ කටයුතු සඳහා අවශ්‍ය යුධ රථ, ටැංකි, ට්‍රක් රථ නිර්මාණය හා නිෂපාදනය සඳහා බෙන්ස්, පෝෂ වැනි සමාගම් වලට දැවැන්ත ආයෝජනයන් සිදුකරලා නවීන පෙට්‍රෝල් හා ඩීසල් එන්ජින් තාක්ෂණයන් නිර්මාණය කරගන්නට සහය දුන්නා.

6) යුධ ගුවන්යානා නිර්මාණය කරගැනීමේ අරමුණින් මෙසර්ෂ්මිට්, බී.එම්.ඩබලිව් (ගුවන්යානා එන්ජින්), හයින්කෙල්, යුන්කර්ස් ගුවන්යානා සමාගම්වල තාක්ෂණ හා නිෂ්පාදන කටයුතු ඉහල නංවාගන්නට විශාල ආයෝජනයන් සිදුකලා. මේ සමාගම් වල වැඩකල බොහෝ දෙනෙක් පසුකලක ජර්මන් වාහන කර්මාණ්තය හා වෙනත් කාර්මික භාණ්ඩ නිෂපාදන සමාගම්වලට සිය ඥාණය ලබාදි ඒවා ලෝකයේ හොඳම කාර්මික සමාගම් බවට පත්කරන්නට සහය දුන්නා. (යුද්ධයෙන් පසු බොහෝ කාළයක් යනතෙක් ජර්මනියට ගුවන්යානා නිෂපාදනය තහනම්කොට තිබුණා)

7) වානේ, තඹ හා වෙනත් ලෝහවර්ග නිෂ්පාදනය ඉහල නංවාගන්නට ජර්මන් ලෝහ කර්මාණ්ත සමාගම්වල අයෝජනයන් වැඩිකලා. අදටත් ලෝකයේ හොඳම වානේ හා වටිනා ලෝහ නිෂ්පාදකයින් අතර ජර්මන් සමාගම් ඉහලින්ම සිටිනවා.

8) අලුත් ඖෂධ, ප්‍රතිකාර ක්‍රම, ශළ්‍ය උපක්‍රම, ප්‍රතිජීවක, නිර්වින්දන ආදී වෛද්‍ය තාක්ෂණයන් බිහිකරන්නට බොහෝ ලෙසින් ආයෝජනයන් සිදුකලා. ජර්මන් සමාගම් ලෝකයේ හොඳම ඖෂධ සමාගම් අතර ඉන්නට මෙයත් හේතුවක් වෙලා තියෙනවා. ජර්මනියේ බ්‍රෝන්, ටෙම්ලර්, බේයර්, මර්ක්, ෂෙරින්ග්, බෝරින්ගර්-ඉන්ගල්හයිම් වැනි ඖෂධ සමාගම් ලෝකයේ හොඳම ඖෂධ සමාගම් අතර වැජබෙන්නේ අහම්බයෙන් නොවේ.

9) ජර්මනියේ කර්මාණතවලට, වාහන නිෂපාදනයට, ගුවන්යානා නිෂපාදනයට ඕනෑ විදුලි හා ඉලෙක්ට්‍රොණික උපකරණ හදන්න, හමුදාවලට ඕනෑ සන්නිවේදන උපකරණ හදන්න ජර්මනිය සීමන්ස්, බොෂ්, බ්ලූපන්ක්ට්, ගෘන්ඩිග්, ටෙලිෆන්කන්, බ්‍රෝන් වැනි සමාගම්වලට ආයෝජනයන් සිදුකලා. මේ සමාගම් වලින් අදටත් සීමන්ස් හා බොෂ් සමාගම් ලෝකයේ විශාලම බහුජාතික අධිතාක්ෂණික ඉලෙක්ට්‍රොණික සමාගම් අතර තියෙනවා.

10) ඇමරිකාවේ හෙන්රි ෆෝඩ්ට පස්සේ සාමාන්‍ය මිනිහාට, අඩු මුදලකට යන්නට පුලුවන් පොඩි වාහනයක් හදන්න සැලසුම් කලේ ඇඩෝල්ෆ් හිට්ලර්ගේ මූලිකත්වයෙන්. ඊට පෙරද ජර්මනියේ අඩු වියදම් කාර් ව්‍යාපෘති තිබුණත් ඒවා එතරම් සාර්ථක වෙලා තිබුනේ නෑ. හිට්ලර්, පෝෂ සමාගමේ ෆර්නිනැන්ඩ් පෝෂ ඇතුලු කණ්ඩායමක් රැස්කරලා, පැයකට කිලෝමීටර් 100ක වේගයෙන් යන්න පුලුවන්, ශීත සෘතුවේදී රේඩියේටරයේ වතුර මිදීමේ කරදරය නැති, වාතයෙන් සිසිල් වෙන (air cooled) වැඩිහිටියන් දෙදෙනෙකුට හා ළමයින් 3 දෙනෙකුට පහසුවෙන් යා හැකි, ඉතාමත් කාර්යක්ෂම කාර් රථයක් හදන්න අණකලා.

සුප්‍රකට වොක්ස්වගන් බීටල් නිර්මාණය වුනේ මේ අනුවයි. වොක්ස්=ජනයා / වගන්=වාහනය. එනම් පොදු ජනයාගේ වාහනය හදන්නයි වොක්ස්වගන් සමාගම බිහිවුනේ. යුද්ධය ඇරඹීම නිසා හිට්ලර් ජීවතුන් අතර සිටිද්දී වොක්ස්වගන් බීටල් රථ පාවිච්චි කරන්න ජර්මානුවන්ට ඉඩකඩ නොලැබුණත්, යුද්ධෙන් පස්සේ බිටල් කාරෙක ලෝකෙටම විකුණන්න ඔවුන්ට හැකිවුනා. අදටත් ලෝකයේ විශාලම අලෙවි වාර්තා තියා ඇති වාහන මාදිලිවලින් එකක් වෙන්නේ හිට්ලර්ගේ වොක්ස්වගන් බීටල් රථයයි. 1938 ඉඳන් 2003 නිෂ්පාදනය කල බීටල් කාර් ප්‍රමාණය 21,529,464 කිව්වොත් ඔබ පුදුම වෙනවා ඇති.

මේ කාර් මිලියන 21.5න්, කාර් මිලියන 15.4ක්ම හදලා තියෙන්නේ ජර්මනියේ කර්මාණ්තශාලාවල. ඉතුරුවා වොක්ස්වගන් සමාගම ඔස්ට්‍රේලියාව, බ්‍රසීලය ඇතුලු රටවල් 14ක කර්මාණතශාලාවල ඒ රටවල භාවිතය හා ආසන්න රටවලට අපනයනය සඳහා නිෂ්පාදනය කොට තිබෙනවා.


__________________________________________________________________________
Creative Commons License VIDYA GAWESHANA - විද්‍යා ගවේෂණ by Terence Kahapola Arachchi is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Based on a work at http://vidya-gaweshana.blogspot.com/. Permissions beyond the scope of this license may be available at http://vidya-gaweshana.blogspot.com/. . POSTED BY : Terence Kahapola Arachchi  . AUTHOR/OWNER/ADMINISTRATOR . CONTACT    : terence.arachchi@gmail.com . GOOGLE +   : About Me  . FACEBOOK : www.facebook.com/terence.arachchi  .   __________________________________________________________________________

Comments

  1. ම්.. ම්.. අංක 10, පොක්ෂැගන් ගැන කතාව ටිකක් වැරදියි.
    'ෆෝක්ස්වාගන්' කාර් එක චෙකොස්ලෝවාකියන් ටට්ර එකේ කොපියක්.
    එයා කූල් එන්ජින්, ඉබ්බෝ මොඩල් කාර් ඔක්කොම ටට්රගේ වැඩ. ෆර්ඩිනන්ඩ් පෝෂ් ඒවා හොරකං කළා.
    නඩු කියල ටට්ර දිනලා අලාබත් අයකර ගත්ත වී ඩබ්ලිව් කොම්පැනියෙන්.

    ජයවේවා
    Myself Hattor

    ReplyDelete

Post a Comment