මැලේසියන් යානාව අතුරුදහන් වූයේ කළු මෙහෙයුමකින්? සිදුවූ දේ අමෙරිකාව දන්නවා??


“all right, goodnight.......” මැලේසියානු ගුවන් සේවයට අයත්වූ, මගීන් 227ක් රැගෙන චීනයේ බීජිං බලා පියාසර කරමින් තිබූ අති නවීන බෝයිං 777 යානයේ නියමු කුටියෙන් ලැබුණු අවසන් පණිවුඩයයි ඒ.

මෙම පණිවුඩය මැලේසියානු වේලාවෙන් අළුයම 1.21ට ලැබුණු අතර එම පණිවුඩය ලබාදුන්නේ මැලේසියානු ගුවන්ගමන් පාළණ මධ්‍යස්ථානයෙන් (air traffic control) යානය මැලේසියානු ගුවන්සීමාවෙන් ඉවතට යමින් පවතින බවත්, යානයේ ගමන් මග නිරීක්ශණය වියට්නාමයේ ගුවන්ගමන් පාළණ මධ්‍යස්ථානය වෙත බාරදුන් බවටත් කල දැනුම් දීමට පිලිතුරක් ලෙසයි. ඉන් පසු කිසිදු පණිවුඩයක් යානයෙන් නොලැබුණු අතර. මෙම කෙටි පිලිතුර ලබාදුන්නේ කවුරුන්ද යන්න පිලිබඳවද ගැටලුවක් ඇත. එය නියමුවා විසින් ලබාදුන්නාද, උප නියමුවා විසින් සිදුකලාද නැතහොත් ඒ වනවිටත් නියමු කුටියේ සිටි වෙනත් පුද්ගලයෙකු ලබාදුන්නාද යන්න පිලිබඳව දැඩි සැකයක් විමර්ශකයන් තුල පවතී.


මෙම සැකයට හේතුව වන්නේ ඒවන විටත්, නියමුවා, උප නියමුවා හෝ වෙනත් පුද්ගලයෙකු (පුද්ගලයින්) යානයේ පණිවුඩ හුවමාරු උපකරණ ක්‍රමක්‍රමයෙන් ක්‍රියාවිරහිත කරමින් පැවැති බව දැන් තහවුරු වී ඇති බැවිනි. මෙලෙස රේඩියෝ පණිවුඩ උපකරණ හා යානයේ තොරතුරු පාලන මධ්‍යස්ථාන රේඩාර්වලට ස්වයංක්‍රීයව ලබාදෙන ට්‍රාන්ස්පොන්ඩර් උපකරණය ක්‍රියාවිරහිත කිරීම, අති නවීන යානයක් වූ බෝයිං 777 යානයේ සංකීර්ණ තාක්ශණික උපකරණ හා ඒවා ක්‍රියාත්මක වන පිලිවෙල පිලිබඳව හසල දැනුමක් ඇති අයෙකු විසින් පමණක් සිදුකල හැකි, පියවර ගණනාවකින් යුතු ඉතා සූක්ශ්ම ක්‍රියාවලියකි.

මෙබැවින් යානයේ අභිරහස් අතුරුදහන්වීම යානයේ නියමුවන් (හෝ අඩුම වශයෙන් එක් නියමුවෙකුගේ) පූර්ණ අනුදැනුම මත සිදුවන්නට ඇති බවට සැක කෙරෙන බැවින් මේ වනවිටත් මැලේසියානු පොලීසිය මෙම නියමුවන්ගේ නිවෙස් පරික්ශාකොට ඔවුන්ගේ පරිගණක හා වෙන්ත පෞද්ගලික දේපොල තම භාරයට ගෙන ඇත. නියමුවන් ස්ව කැමැත්තෙන් මේ ක්‍රියාවලිය සිදු නොකලා නම්, ඒ වනවිට නියමු කුටිය අත්පත් කරගෙන සිටි යම් පුදගලයින්ගේ තර්ජන මත සිදුකලා විය හැකි වුවත් සාමාන්‍යයෙන් යානයක් පැහැර ගැනීමකට බඳුන්වන විට ඒ පිලිබඳව රහසින්  පාලන මධ්‍යස්ථාන වෙත දැනුම් දිය හැකි හදිසි පණිවුඩ උපක්‍රමය ක්‍රියාත්මක කරවීමට ඔවුන්ට හොඳාකාරවම ඉඩ තිබූ බව ගුවන් විශේෂඥයින් පවසති. බොත්තමක් එබීම වැනි සරල ක්‍රියාවකින් මේ පණිවුඩය ලබාදීමට ඔවුනට හැකියාව තිබුනත් එසේ සිදු නොවුනි.

එනම් එක්කෝ මේ නියමුවන් (හෝ එක් අයෙකුවත්) පැහැරගැනීමට සෘජුවම සම්බන්ධ විය යුතුය, නැතහොත් යානයේ නියමු කුටිය අත්පත් කරගත් තැනැත්තා (හෝ පිරිස) බෝයිං 777 යානය පිලිබඳව හසල දැනුමක් ඇති අයවලුන් බැවින් නියමුන් මෙම පැහැරගැනීම දැනුන් දීමේ රහස් පණිවුඩ යැවීම මුලින්ම වැලැක්වූවා වන්නටද පුලුවන, එසේත් නැතිනම් ඒ වනවිටත් නියමුවන් දෙදෙනාම මරාදමා හෝ නියමු කුටියෙන් ඉවත්කොට මෙම තැනැත්තන් යානයේ පාලනය තමන් සතුකරගත්තා විය යුතුය. කෙසේ සිදුවූවත් මෙයනම් සිවිල් ගුවන් ඉතිහාසයේ තවත් දැවැන්තම අභිරහසකි.

1.21ට යානයේ නියමු කුටියෙන් ලැබුනු "ඕල් රයිට්, ගුඩ් නයිට්" පණිවුඩය ලැබුණු මොහොත හා ඊට පෙරත්, පසුත් සිදුවූවා යැයි සැක කෙරෙන මෙන්ම තහවුරුවී ඇති කරුණු අනුව, යානයේ පාලනය අවසන් පණිවුඩයට පැයකට පමණ පෙර නියමුවන්ගෙන් ගිලිහුනු බව විශ්වාස කල හැකිය. ඉතාමත් සූක්ශම ලෙස, යානයේ නියමුවන්ට කිසිදු ප්‍රතිචාරයක් නොදැක්විය හැකිවන පරිද්දෙන් යානයේ පාලනය තමන් සතුකර ගැනීමට මොවුන් සමත්වී ඇත.

යානය මැලේසියානු ගුවන් සීමාවෙන් ඉවත්වන මොහොත වනවිටම, යානයේ තොරතුරු ස්වයංක්‍රීයව විකාශය කරන ට්‍රාන්ස්පොන්ඩරය මෙන්ම එය හදිසියේ ක්‍රියා විරහිත වුවහොත් ස්වයංක්‍රීයවම ක්‍රියාත්මක වීමට නිර්මාණය කොට ඇති අතුරු ට්‍රාන්ස්පොන්ඩරයද (back-up transponder) ක්‍රියාවිරහිත කරනු ලැබුණි. මෙලෙස ට්‍රාන්ස්පොන්ඩර් ක්‍රියාවිරහිත කිරීම සිදුකල අවස්ථාව පවා ඉතා සූක්ශ්ම ලෙස සැළසුම් කොට, නිශ්චිත මොහොතකදී සිදුකල බව ගුවන් විශේෂඥයින් මත පලකරයි.

එයට හේතුව නම් ට්‍රාන්ස්පොන්ඩර ක්‍රියාවිරහිත කලේ යානය පිලිබඳව වගකීම මැලේසියාවෙන්, වියට්නාමයට පැවරෙන අවස්ථාව තුලදීය. එනම් මැලේසියානු ගුවන්ගමන් පාලක වරුන් යානය පිලිබඳව ඇති අවධානය අඩුකොට වෙනත් ගුවන්යානා පිලිබඳ සැළකිලිමත් වන මොහොතයි. එමෙන්ම එම අවස්ථාව වන විට වියට්නාම් ගුවන්ගමන් පාලක වරුන් මෙම යානය තමන් භාරයට ලැබෙන බවට මැලේසියානුවන් මගින් දැනුවත්ව තිබුනත් එම යානය ඔවුන්ගේ රේඩාර් තිරවල සටහන් වන්නට පෙර අවස්ථාවයි. එම මොහොතේදී ට්‍රාන්ස්පොන්ඩර් ක්‍රියාවිරහිත කිරීම මගින් වියට්නාම් රේඩාර්වල යානයේ අනඥතාවය සළකුණු කෙරෙන දත්ත සටහන් නොවූ අතර එම මොහොත යානයේ ගමන් මග වෙනස් කිරීමට පැහැරගත්තවුන් යොදාගැනීම ඔවුන්ගේ සැළසුම් වල සූක්ශ්මභාවය මොනවට හෙලිකරයි.

ට්‍රාන්ස්පොන්ඩර් හා අනෙකුත් පණිවුඩ හුවමාරු උපකරණ ක්‍රියාවිරහිත කල මොවුන්, පියාසර සැලැස්මට අනුව යානය වියට්නාමය දෙසට පියාසර කරවනා වෙනුවට නැවතත් මැලේසියාව දෙසට හරවා මැලේසියානු අර්ධද්වීපය උඩින් පියාසර කලබවට සාක්ශි ලැබී ඇති අතර ඉන් පසු එය ඉන්දියානු සාගරයේ අන්දමන් දූපත් දෙසට පියාසර කල බව විශ්වාසයක් පවතී. කෙසේ වෙතත් යානය පණිවුඩ හුවමාරු නැවතීමෙන් පසුවද පැය 5ක් හෝ 6 එක දිගටම පියාසැරියේ යෙදී ඇති බවට දත්ත චන්ද්‍රිකා හරහා ලැබී තිබේ.

අතුරුදහන්වූ පසුත් පැය 5ක් පුරාවට චන්ද්‍රිකා හරහා පණිවුඩ එවූ යානයේ SATCOM යන්ත්‍රය


යානයේ පාළණය තමන් සතුකරගත් අයවළුන් එහි පරිගණක විවිධ රේඩාර් මධ්‍යස්ථාන හා යානයේ අධිතාක්ශණික උපාංග සිය භාවිතය හා නඩත්තු අවශ්‍යතා පිලිබඳ තොරතුරු ස්වයංක්‍රීයව ඒවා නිශ්පාදනය කල සමාගම්වල නඩත්තු දත්ත රැස්කරන පරිගණක ජාල හා සම්බන්ධවීම සිදුකරන දත්ත සම්බන්ධතාවය (data-link) කපා හැරියේය. මෙය සිදුකිරීම සඳහා යම් කිසිවෙකු යානයේ නියමු කුටිය අසලින් යානයේ පහත තට්ටුවේ බඩුගෙනයන කොටසේ  සවිකොට තිබෙන පැන්නුම් ස්විච් (breaker switches) නිවා දැමිය යුතු බව මෙම අති නවීන බෝයිං 777 යානයේ තාක්ශණික ක්‍රියාකාරිත්වයන් හොඳින් දන්නා 777 පියාසර කරවන ගුවන් නියමුවන් මෙන්ම බෝයිං සමාගමේ ඉන්ජිනේරුවන්ද පවසති. එම කොටසට බැසීම සඳහා කුඩා දොරටුව (hatch) ඇත්තේ යානයේ නියමු කුටිය අසල, පලමුවන පංතියේ මගීන් සඳහා ආහාර පිලියල කරන කොටසේය. එනම් යානයේ ක්‍රියාකාරිත්වය පිලිබඳව ඉතා ඉහල දැනුමක් ඇති පුද්ගලයින් මෙය සිදුකොට ඇත.

යානයේ දත්ත සබඳතාවය කඩා දැමුවද, එහි තිබෙන චන්ද්‍රිකා පණිවුඩ හුවමාරු උපකරණය (SATCOM) ක්‍රියාත්මක වෙමින් තිබු බැවින් එය පැයකට එක්වරක් පමණ ඉලෙක්ට්‍රොනික ස්පන්ධ (handshake ping) චන්ද්‍රිකා වෙත යවා තිබේ. ඒවැනි ස්පන්ධ 5ක් ලැබී ඇති බැවින් නියමුවන් (හෝ වෙනයම් කණ්ඩායමක් ) යානය තමන් සතුකොට ගෙන සන්නිවේදන කපා හැරීමේ පසුව යානය තවත් පැය 5ක් පියාසර කොට ඇති බව තහවුරුවී ඇත.

යානයේ ගමන්ගත් අධිතාක්ශණික ඉන්ජිනේරුවන් 20 දෙනා සතුකරගැනීමට උතුරු කොරියාව කළු මෙහෙයුමක් දියත් කලාද?

මෙම යානයේ ගමන්ගත් මගීන් අතර අමෙරිකාවේ ටෙක්සස් ප්‍රාන්තය මූලස්ථානය කොටගත් ෆ්‍රීස්කේල් සෙමිකන්ඩක්ටර් (Freescale Semiconductor) නම් සමාගමේ ඉන්ජිනේරුවන් 20දෙනෙකු ගමන් කොට ඇත. ඔවුන්ගෙන් 12 දෙනෙකු එම සමාගමේ චීනයේ ස්ථාපිත නිශ්පාදන අංශයට අනුබද්ධව සේවයකොට ඇති අතර අනෙක් 8දෙනා මැලේසියානු නිශ්පාදන අංශයට අනුබද්ධව සේවය කලවුන් බව එම සමාගමේ පුවත්පත් නිවේදනයේ සඳහන්වේ.

තතු දන්නවුන් පවසන අන්දමට ෆ්‍රීස්කේල් සමාගම සාමාන්‍ය සිලිකන් චිපයන් නිපදවන සමාගමක් නොව අධිතාක්ශණික යුධමය වශයෙන් වැදගත් නිර්මාණ බිහිකොට ඇති පෙන්ටගනයේ රහසිගත සැපැයුම් සමාගමකි. එක් වාර්තාවකට අනුව ෆ්‍රීස්කේල් සමාගම ගුවන් යානයක් රේඩාර්වලින් සමුපූර්ණයෙන්ම අතුරුදහන්කල හැකි ප්‍රාවරණ තාක්ශණයක් (cloaking technology) බිහිකොට ඇත. මෙම තාක්ශණය යුධමය වශයෙන් ඉතා වැදගත්වන බැවින් එම සමාගමේ ඉන්ජිනේරුවන් රැසක් ගමන්ගත් මෙම යානය පැහැරගැනීමට උතුරු කොරියාව සිය ඔත්තුසේවා හරහා ක්‍රියාකල බව පැවසෙනවා.

මේ පිලිබඳව සියළු තොරතුරු අමෙරිකානු රහස් ඔත්තුසේවා දන්නා නමුත් එම තොරතුරු හෙලිවීම අමෙරිකාවේ කීර්තිනාමයට හානියක් මෙන්ම අමෙරිකාවේ අධිතාක්ශණික හැකියාවන් පිලිබඳව තොරතුරු හෙලිකිරීඅක්ද සිදුවිය හැකි බැවින් ඔවුන් නිහඬව සිටිනා බව සැක කෙරෙනවා.

යානය දුරස්ථපාළකයක් මගින් cyberjack ප්‍රහාරයක් එල්ලකොට ගොඩබිම සිට පැහැරගත්තාද?

මුළුමනින්ම පරිගණක මගින් පාළණයවන බෝයිං 777 වැනි යානා, අවැසි තාක්ශණය සතුවූවන්ට ගොඩබිම සිට පැහැරගෙන තමන්සතු කරගත හැකිබව අන්තර්ජාලයේ කුමණ්ත්‍රණ මතවාද (conspiracy theories) සාකච්ඡාකරන වෙබ් අඩවිවල හුවමාරුවන මතයක්. ඉරාණය මෑතකදී අමරිකානු ඩ්‍රෝනයානයක් සයිබර් ප්‍රහාරයක් මගින් ගොඩබස්වාගත් ආකාරයට යම් අධිතාක්ශණික ත්‍රස්තවාදී කල්ලියක් හෝ වෙනත් බුද්ධි අංශයක් මෙසේ සිදුකරන්නට ඇතැයි පැවසෙනවා.

විදෙස් රටක රජයක් විසින් යානයට අත්වූ ඉරණම මැලේසියානු රජය වෙත පැහැදිලි කර ඇති නමුත් ඒ පිළිබඳව කිසිවක් සිදුකිරීමට ඔවුන් අපොහොසත් බව පවසා තිබේ. පසුගියදා ඔහු ගුවන් යානය සොයන කණ්ඩායම් වෙත පණිවුඩයක් යවමින් පවසා ඇත්තේ සත්‍යය හෙළිදරව් වුවහොත් ඇතැම් දේවල් සම්පූර්ණයෙන් කඩාකප්පල් විය හැකි අතර ලෝක ආර්ථිකයටද බරපතල බලපෑමක් එල්ලවනු ඇති බවයි. මතියස් චෑන් පවසන කඩාකප්පල් විය හැකි දේවල් යනු වාණිජ ගුවන් යානා විය හැකි බව ජීන් චිප් ටැටම්ගේ අදහසයි.

හිටපු විශේෂ හමුදා ගුවන් සංග‍්‍රාම මෙහෙයවන්නෙක් වන ටැටම් ඇමරිකානු ජනාධිපතිවරුන්ගේ අණ මත ක‍්‍රියාත්මකවූ ඉතා වැදගත් මෙහෙයුම් හසුරුවා ඇත්තෙකු බවද පැවසේ. දැනට අහසේ පියාසර කරන  ඕනෑම ගුවන්යානයක් දුරස්ථ පාලක භාවිතාවෙන් පැහැරගත හැකිබව හෙළිවුවහොත් ගුවන්සේවා ක්‍ෂේත‍්‍රයේ දැඩි කැළඹීමක් ඇතිවනු ඇති බව ඔවුන් දෙදෙනා විසින් ඉගි කර තිබේ.

මේ අතර මාධ්‍යවේදීන්ගේ සහ ගවේෂකයන්ගේ අවධානය දකුණු ඉන්දීය සාගරය වෙත කැඳවූ ඉන්මාර්සැට් චන්ද්‍රිකා සමාගමේ ප‍්‍රධානතම හිමිකරුවන හාර්බින්ගර් කැපිටල් සමාගම අයත්වන්නේ ඇමරිකාවේ හිටපු ජනාධිපති ජෝර්ජ් එච්.ඩබ්. බුෂ්ට බවද වාර්තා වේ. මේ අතර එම යානය දක්ෂිණ ඉන්දීය සාගරයට කඩා වැටී නැතැයි පවසන සෙවීමේ මෙහෙයුම්වල නිරත වූවන් එම යානය කුමන හෝ ස්ථානයකට ගොඩබස්වා ඇතැයි නිගමනය කර තිබේ.

අමෙරිකාවේ රහස් ඔත්තුසේවාද මේ පිලිබඳව දැනුවත් බවද, එහෙත් නිහඬව සිටින බවද පැවසෙනවා.





Comments

  1. ස්තුති

    ReplyDelete
  2. ඇත්තටම නියම ලිපියක්..... උතුරු කොරියාව යානය පැහැර ගත්තනම් යානයේ හිටපු අනිත් මිනිස්සුන්ගෙ ජීවිත ගැන එච්චර විශ්වාසයක් තියන්න අමාරුයි කියලයි මගේ අදහස

    ReplyDelete
  3. පිස්සු හැදෙනවා.... බීට්ල් ලියපු කතාවත් මතක් වුනා

    ReplyDelete
  4. අවසන් පණිවුඩයේ ඕල්රයිට් කෑල්ලක් තිබුනේ නෑ කියලා පස්සේ කියුවා නේද?

    ReplyDelete
  5. මෙහෙම යන කොට අපේ අටට ඕන ගුවන් යානා අපේ රටේම හදා ගන්න වෙයි වගේ

    සත්‍යය බුදු දහම මොකද්ද?

    ReplyDelete

Post a Comment